8/20/2013


Rotomod (RTM) Ysak - teszt

- Előszó -

A blogban megjelenő kajak tesztek teljesen szubjektív, magán vélemények, csupán saját magam gondolatait vetettem billentyűzetre. Ezekkel nem áll szándékomban senkit és semmit szponzorálni. 
Célom, hogy egy olyan tapasztalat tudástárat hozzak össze a kajakokról, ami tényleg a hétköznapi apró-cseprő +/- -okat mutatja be, és nem pedig valami magasztos termékleírást kapjon az olvasó, amit a katalógusokban is megtalál. 
Azoknak adhat segítséget, támpontot, akik most készülnek tengeri kajakot vásárolni, de még nem tudják, hogy milyet. Vagy csupán csak szeretnének megismerni olyan típusokat, amikkel még nem találkoztak. 
Ha a teszteket elolvasva sikerült hozzájárulnom ahhoz, hogy még több hajót megismerhettél, hétköznapibb tapasztalatokat olvashattál róluk, ennek már csak örülök. 
Hogy éppen milyen hajóról írok, az csupán a véletlen műve, hogy mikor milyen hajó kerül a kezem alá. Nincs koncepció, ami jön, arról írok. 


                                                                                                                  -- Stock --

Gyártó: RTM (Rotomod)
Modell: Ysak
Weboldal: www.rotomod.com

Méretadatok a hajóról:

fedélzet: 81 x 46 cm
első rekesz űrtartalma: 38 L
hátsó rekesz űrtartalma: 74 L
hossz: 506 cm
magasság: 30 cm
szélesség: 57 cm
súly: 26 kg
maximális terhelhetőség (utas + csomagok): 120 kg

Tesztelő személy paraméterei:

Magasság: 176 cm
súly: 70 kg



RTM Ysak
Az Ysak a francia RTM cég első számú hajója. Az első példányok emlékeim szerint a 2000-es évek első felében jelentek meg. Akkor, azok a modellek még egyrétegű PE anyagból készültek. Még a mai napig is találkozhatunk belőlük egy-egy példánnyal a hazai vizeken.
A ma kapható példányok már mind háromrétegű PE szendvics rétegben készülnek (Tri-Lam technológia). A két, nagysűrűségű, lineáris PE anyag között alacsony sűrűségű PE cellás hab található. A Tri-Lam technológia előnyei:
- könnyebb, de egyben merevebb hajótest 
- a belső habnak köszönhetően jobb a hőszigetelése
- a belső hab extra felhajtóerőt is biztosít a hajónak



RTM Ysak











Első benyomások a parton:


Formáját tekintve első pillantásra máris a grönlandi hajók kategóriájába sorolhatjuk, az erősen ívelt, felhúzott orr és farok résznek köszönhetően.  
Az 506 cm hosszával a gyártó egyből a tengerre szánt hajóosztályokban pozícionálta be ezt a hajót. Az 57 cm-es szélességgel viszont már azt gondolhatjuk, hogy esetleg ez tengerre merészen kevés lehet. Ellenben, ha megnézzük a hajó alját, a lapított „V” alakjának és viszonylag alacsony, de majdnem függőleges oldalfalának köszönhetően igen stabilnak mondható a hajó.

lapított "V" hajó fenék
és a gerincvonal

Tapasztalatom szerint abszolút kezdő kajakosok is meg tudják ülni ezt a hajót. A hosszú, kecses orra komoly sebességre adhat okot.
Rekeszeinek mérete első pillantásra optimálisnak is tűnhet 1-2 napos, vagy egy hetes csavargásra.
Kötélzete, szerelvényei külön öltöztetik a hajót, első pillantásra is vagány benyomást keltenek a szemlélőben.

oldal nézetből jól látható a grönlandi irányzat
(felhúzott orr és farok rész)


Tesztelés után: 


Szerelvények:

Kötélzet:

A kötélzet körbe a hajón alapvetően jól kitaláltak, jól elhelyezettek. Nem is csoda, hiszen a hajót körbefutó kötélzet nélkül a hajó a külföldi szabályok értelmében nem is lehetne tengeri kajak. A kötélzetet rögzítő csillag alakú szemek a hajó anyagába ragasztott, recézett oldalfallal ellátott anyacsavarokba vannak fixálva. Az általam használt hajót párszor sikerült a kötélzet mentén felemelnie valakinek, ebből következően az orrészen elhelyezkedő csillag alakú rögzítő szerelvény ki is szakadt a hajó anyagából a recézett anyával együtt. Felmerül bennem egyből a kérdés, mi van akkor, ha a tengeren történik ugyanez? Oké, a vízen nincs kitéve ekkora terhelésnek, de akkor is! Nem mellesleg a kötélzetnek pont ez a szerepe a tengeren, hogy ebbe tudjon kapaszkodni az ember, ha vízbe kerül, akkor valahol meg tudja fogni a hajót. A vizes, csupasz hajótest csúszik, nem lehet megkapaszkodni benne. Úgyhogy, ez kapásból egy rossz pont! Ennek javításával nem vacakoltam, mert tudtam jól, hogy ez 100%-os biztonsággal már nem visszaragasztható, így inkább átfúrtam a csavar helyén a hajótestet és egy hosszabb, rozsdamentes csavarral és némi F.BS szilikonos ragasztóval tömítve, belülről rozsdamentes, önzáró anyával rögzítettem. Ez most már soha nem fog kiszakadni az tuti!

orrészen elhelyezett rögzítő szem
kötélzetet rögzítő szem

Fogantyúk:

A hajó cipelésére szánt első/hátsó műanyag fogantyúk viszont az évek alatt is bizonyították, hogy erősen rögzítve vannak. Kényelmesen cipelhető velük a hajó.

fogantyú

Deck háló, gumikötélzet:

A decken a fedélzet előtt, gyárilag elhelyezett egymást keresztező gumis kötélzet nem sok mindenre jó. Max a mentőmellényt lehet alájuk tenni, egyedül az nem esik ki a mérete végett. Lehet külön kapni deck hálót, ezzel párosítva már elég jó kis felszíni tárolót tudunk kialakítani magunknak. A kisebb dolgokat is bátran betehetjük alá. Az én általam használt hajón házilag varrtam rá deck hálót. A hálón, az apró lyukaknak köszönhetően még kisebb dolgokat is be lehet alá tenni nagy biztonsággal.
A hátsó gumikötélzet kuszasága végett oda már merhetünk betenni önmagában is kisebb zsákokat, nem kell félnünk, hogy kiesik.

hátsó deck gumikötélzet
első deck gumikötélzet
és a házilag
készített deckháló


Lapáttartó:

Külön ötletes megoldás a francia gyártótól a beülő keret pereme előtt pár centiméterrel elhelyezett keresztirányú mélyedés a deckken és előtte egymagában árválkodó rögzítő szem. Ide ugyanis be lehet tenni a lapát nyelét, majd a magában árválkodó gumikötéllel egyszerűen rögzíthető a kezünkből letett lapátot. Nem kell azzal bajlódnunk, hogy hova, melyik kötélzet alá szúrjuk be a lapátot. Itt meg kell jegyeznem, a hajó orrán elhelyezett rövid, keresztirányú gumikötél azt a célt szolgálná, hogy oda be lehessen szúrni a lapátunk egyik tollát, ha éppen menteni kell egy másik kajakost. Na, most így önmagában ide képtelenség bejátszani alá a lapát tollát. Megoldás: venni kell egy átfúrt, műanyag kis golyócskát, amit felfűzünk a gumikötélre, így már kényelmesen alá lehet majd dugni a lapátot, mert a golyó bevezeti a lapát tollát a gumikötél alá.
A deck tetején van még egy négyzet alakú mélyedés, ami szerintem valamilyen RTM által forgalmazott iránytűt tudna befogadni, de ilyet nem találtam a gyártó oldalán.

lapáttartó mélyedés és rögzítő szem
orr részen elhelyezett
lapáttartó gumikötél
(erre kellene
a műanyag golyó)

















Rekeszfedelek:

Szerencsére az RTM is a más gyártóknál már jól bevált, jó minőségű KajakSport gumifedőket alkalmazza. Az első rekeszfedő kör alakú, így ezt elég könnyen fel lehet tenni. A fedélzet mögötti napi tároló rekesz fedele szintén, ellenben a hátsó, ovális fedél már némi odafigyelést igényel, mert ha ferdén teszi fel az ember, akkor valahol szivároghat.

Vízhatlan rekeszek:

Alapvetően 2db vízhatlan rekesszel rendelkezik a hajó. Egy elől, egy pedig hátul. Hátul, a napi rekesz nyílása is egy légtérben egyesül a tárolóban. Az első rekesz nyílása elfogadható méretű, befogad hálózsákot, kisebb gázpalackot is. Ebben egészen előre az orrába is pakolhatunk, csak tegyünk a cumókra valami zsinórt, hogy később le tudjuk majd onnan is húzni, mert odáig már nem tudunk benyúlni. A hátsó rekesz nyílása már szerintem kicsit túl lett méretezve. Fontos, ha csak rövid útra megyünk, felelőtlenül ne dobáljunk be cuccokat a hátsó napi tárolón keresztül, mert előfordulhat, hogy simán hátra fog csúszni a motyó, és nem fogjuk tudni elérni. Külföldön olyan verziójú Ysak kapható, ahol a napi rekesz le van választva a hátsó nagy rekesztől. Alapvetően egy heti nomád kalandozásra bőven elegendőek a rekeszek méretei bármilyen vidéken.

első rekesz nyílás
beülő mögötti napi tároló nyílás
hátsó rekesz nyílás
hátsó tároló
(jól látható a napi tároló nyílása;
a csavarok helyeinek kialakítása igényes megoldás)


Rekeszfalak:

Alapvetően jó vastag, vízhatlan PE habszerű anyagból vannak. Idővel ezek sajnos kilazulhatnak, átereszthetnek a ragasztásnál, mivel másmilyen a szilárdságuk, mint maga a hajó anyagának a szilárdsága. A sok hajómozgatás, lekötözés bizony ezeket idővel kilazítja, de megfelelő ragasztó anyaggal ezek visszaragaszthatóak. Ez minden PE hajónál előforduló jelenség.

Fedélzet:

A fedélzet alapvetően nem túl nagy. A magam 176 cm-vel még kényelmesen tudom magamat ki/be tenni. Az ülés kényelmes, de tovább javítható a popsi összkomfortja egy puha ülésbetéttel. A deréktámasz egyszerű, de kényelmes, nem is túl magas. A támla feszessége állítható a deréktámasz mögött elhelyezkedő pánttal.

fedélzet
fedélzet











Pedálok / lábtartók:

Lábtartónak a legegyszerűbb megoldású, csúszó sínen beállítható lábtartó található. Könnyen és gyorsan beállítható még menet közben is, nem kell hozzá kiszállni a hajóból. Kényelmi szempontból a 40 és 45 közötti cipőméretet viselők lábai érezhetik magukat kényelmesen, mert e méret felett már szerintem nem fér el kényelmesen az ember lábfeje az alacsony első deck miatt. A fedélzeten kívül helyet kapó csavarok rögzítése már a hajótest öntésekor elkészül, így később a fedélzeten belül, pakoló rekeszeken belül már nem fognak gondot okozni az esetleges kilógó csavar végek. Egyedül csak amolyan "műanyag cseppek" láthatóak.

pedál, lábtámasz
(felettük 2db csavar végződés)
egy 42-es cipő így fér el












Kormányzat:

Ha kormánnyal szerelt hajót választunk, akkor a csúszó pedálokat érdemes minden szezon előtt kicsit bezsírozni, mert a műanyag hajlamos beragadni. A hazai forgalmazó elég jó minőségű kormányzatokat kínál ehhez a hajóhoz. A kormánylapát is megfelelő méretű, a tengeren is a vízbe fog még érni a vége akkor is, ha hullámvasutazunk. A kormány könnyedén felhúzható, a benne levő rugónak köszönhetően kioldás után pedig magától lecsapódik. A rugó feszessége tetszőlegesen állítható benne.
















Szkeg:

A 2013-as modellek már szkeggel is rendelhetőek. Szerintem ennek alapvetően semmi értelme, ha a hajó alapból már el van látva kormánnyal. Szkeg nélkül is a hajó könnyedén irányban tartható a kormánnyal. Nem mellesleg a szkeg ház jelentős mértékben csökkenti a hátsó rekesz pakolhatóságát. Meglátásom szerint az RTM is beállt a szkeggel szerelt hajókat gyártók közé. Nem volt más húzás ez, mint csak azért, hogy nehogy kimaradjanak a szkeges hajókat gyártók soraiból és emiatt hátrányba kerüljenek a piacon.
Az viszont, ahogyan a szkeg mozgató zsinórzatot megoldotta az RTM, más hajógyártóknál is példa lehetne.
A szkeg mozgató zsinórzatot ugyanis nem a hajótesten belül a hátsó rekeszfalon keresztül vezették, hanem kint a fedélzeten a fedélzeti kötélzet mellett, majd egy lyukon keresztül függőlegesen lefele csatlakozik a szkeg lapáthoz. Ez a lyuk egy teljesen átmenő lyuk a hajótesten. Gyárilag úgy öntötték a hajótestet, hogy itt legyen egy lyuk. Ha fentről ránézünk a hajóra, akkor itt át is láthatunk rajta :) Eme ötletes megoldással eltudták azt érni, hogy semmilyen módon ne tudjon beázni a hajótest szkegkötélzet hajóba be, illetve annak kilépési pontjain. Egyszerű, de tökéletes megoldás. Beázási lehetőségek száma: nulla, mivel a szkeg mozgató kötélzet mindenütt a hajótesten kívül marad.

szkeggel szerelt Ysak


Gyakorlati tapasztaltok a menettulajdonságokról:


Kényelem:

Maga a gyári ülésnek jó a formája, de ahány féle fenék, annyi féle forma. Számomra további kényelmet hozott a plusz ülésbetét beragasztása. A deréktámasz nem túl magas, éppen csak annyira, hogy ott fogjon, ahol kell. Ergonomikusan, rugalmasan leköveti a mozgást. A hátsó deckre való hanyattfekvést is észrevétlenül tolerálja. Ha nem rendelkezünk óceánjáró méretű lábakkal, akkor azok is kényelmesen elférnek. Számomra a sarkamnak kemény volt a hajó gyári padlója, így utólag ragasztottam bele puha betétet. Ezt követően megszűnt a sarokfájdalom. Comboknak jó helyen vannak a hajó formájából adódó combtámaszok, de ezek fapadosak. Csak a csupasz PE műanyag van ott. Utólag még ide is be lehet tenni házilag puha anyagot, ha erre lenne igény, mert van rá hely. Alapvetően jó, stabil, biztonságos hajókontakt üléspozíciót tudunk felvenni a hajóban. A napi tároló rekesz is könnyen elérhető. De csak jobbkezeseknek :)

Elsődleges stabilitás:

A hajó elsődleges stabilitása kifejezetten jó. Köszönhető ez a lapos „V” alakú hajótestnek. Komolyan kell benne mocorogni ahhoz, hogy megbillenjen.

Másodlagos stabilitás:

A hajó elsődleges stabilitása után már csak a másodlagos stabilitása a jobb. Köszönhető ez a függőleges szerű oldalfalnak. Annyira meg lehet dönteni a hajót, hogy a beülőbe már ömlik befele a víz, de a hajó még mindig stabil és továbbra is az alapállapotba akar inkább visszabillenni, mintsem felborulna.

Egyenes futás:

A hajó egyenes futása nem rossz, de ültem már ennél jobb hajóban is. Mivel az orra és a vége is fel van húzva, ennek a rockerívnek köszönhetően azért idővel el-el akar csalinkázni valamelyik irányba. A felhúzott orr még érzékeny a szélre, mert könnyen bele tud kapni. Ezt kompenzálhatjuk azzal, hogy szeles időben inkább előre tesszük a nehezebb dolgainkat, azzal is mélyebbre tudjuk tenni a hajó orrát. Talán így kevésbé, nehézkesebben tud majd belekapni a szél. Az itt hátrányt okozó rockerív másutt előnyt fog jelenteni.

Kanyarodás kormánnyal (ha van rajta):

Kormánnyal az előbbi elcsalinkázást könnyen kordában tudjuk tartani, megfordulás szempontjából pedig elég kis területen képes megfordulni a hajó. Nem kell hozzá egy fél futballpálya, hogy megfordulhassunk vele.

Élezés:

Élezés szempontjából a korábban említett rockerív itt válik előnyére. A felhúzott orrnak és végnek köszönhetően, ha a hajót megdöntjük közel a vízbeömlés határáig, akkor pillanatok alatt reagál az éles fordulásra. Kis túlzással mondhatnám azt is, hogy simán be lehet vele fordulni a sarkon 90 fokban. A felhúzott orr előnye még – mint minden grönlandi kajaknak – hogy hullámos tengeren kifejezetten élmény vele a szörfözés, mivel az orra nem beleszúr a hullámokba – így felcsapva a vizet a deckre, majd az ölünkbe, arcunkba – hanem inkább felül a hullámokra és követi azokat.

Gyorsulás:

A hajó alapvetően a gyorsabb hajók kategóriájába tartozik, de azért ne ezzel akarjunk indulni az olimpián az 1000 méteres sprinten. Kényelmes utazósebességgel lehet tartani a 6-7 km/h-t, de rutinosabb, edzettebb kajakosnak a 7-8 km/h-s átlagsebesség sem megerőltető. 8 km/h óra felett már előjön a hajó és a víz között fellépő ellenállás, így e felett a sebesség felett már nem kényelmes az utazás. (A mért adatok, állóvízben, viszonylag szélcsendben voltak mérve)

Visszamászhatóság:

Ha bekövetkezett az, hogy kiestünk a hajóból, akkor sincs nagyobb tragédia, mert ebbe a hajóba elég könnyedén vissza lehet mászni a rodeó önmentéses technikával. A hátsó deckre könnyedén fel lehet kapaszkodni, és mivel alacsony az oldalfal magassága és kifejezetten jó a hajó első és másodlagos stabilitása, így könnyedén vissza tudunk jutni a hajóba.

Eszkimózhatóság:

A technikásabb kajakosoknak is rejt némi meglepetést ez a hajó. Már első pillantásra is észrevehető a hajón az alacsonynak mondható oldalfal, viszonylag alacsony hátsó deck, amik máris árulkodó jelek lehetnek azoknak az evezősöknek, akik arra is figyelnek, hogy mennyire eszkimózható egy hajó. Igen, a hajó nagyon egyszerűen, könnyen, szinte erőkifejtés nélkül visszafordítható a víz alól is. Forgáskor, amint eléri a hajó a holtpontját, szinte már erőszakosan vissza is billenti magát az utassal együtt. Köszönhető ez a tág határokat feszegető másodlagos stabilitásnak. Eszkimó fordulónál ez külön könnyítést ad az utasnak. A hátsó deck magassága is még épphogy annak a határán mozog, hogy ne legyen túl magas ahhoz, hogy már kényelmetlenül lehessen csak hanyatt dőlni az eszkimó fordulóhoz. A magam 176 cm-vel egy picit érzem, hogy nyomja a hátam a hátulsó beülő keret, de ez még egy csípőkitolással könnyedén kompenzálható. Meglátásom szerint a gyártó valahol az aranyközépútnál próbálta meghúzni azt a határt, hogy ne menjen a könnyű eszkimózhatóság a pakolhatóság rovására.


eszkimózhatóság teszt





Rodeo on waves in 1950s - Chioggia, Italy from Stockton on Vimeo.
és egy kis teszt a hullámokban...

Összefoglaló:


Összefoglalva a francia cég egy igen jó hajóformába öntötte a hírnevét. Sikerült egy nagyon jó tulajdonságokkal megáldott hajótestet kifejleszteniük. Talán nem is véletlen az, hogy idestova közel tíz éve töretlen a Ysakok népszerűsége. Ezt tiszteletben tartva ez idő alatt nem is igazán nyúltak hozzá a jól bevált formához.
A felső szerelvényeinek minősége viszont erősen hagy kívánni valót maga után. Itt még bőven van hova fejlődnie a cégnek.
Irányíthatóság szempontjából a jobb tengeri kajakok közé sorolható. Van a hajónak némi pikánssága, de ha ezt kitapasztalja az ember, akkor már egy kezdő kajakos is kormánnyal jól el tud boldogulni bármilyen vízen.
Hullámállósága és stabilitása végett kifejezetten alkalmas tengeri csavargásokra is. Ha nem annyira képzett az ember a technikai evezésben, akkor mindenképp legyen rajta kormány, különben az irányíthatóság számára felettébb bosszantó lesz.
Pakolhatóság szempontjából szerintem az RTM kihozta ebből a hajóból azt, amit csak lehetett. Talán jobb lenne, ha itthon is az olyan verziót lehetne kapni, amiben külön le van választva a napi rekesz.
Rakfedelei egyszerűek és jól záródnak. Semmi bonyolítás, csak a megszokott perem, és a rápattintható gumifedő.
A hajó tavakon, folyókon, de leginkább tengereken érzi igazán jól magát, főleg ha szörfözhető hullámok veszik körül.
Utas szempontjából kb. az 50-85kg (max. 90 kg) és max. 180 cm az a méret intervallum, amivel az ember még kényelmesen érezheti magát benne.
Alapvetően a kezdő kajakostól a technikailag képzett kajakosig mind a két végletet kiszolgálja ez a hajó. A kezdőnek biztonságos érzetet ad a nagyon jó stabilitás, a profi kajakosnak meg a nagyon jó kezelhetőséget adja meg, hogy a határokat feszegethesse. Talán ezektől a stílusjegyektől lett olyan népszerű ez a hajó, és ezen, jó tulajdonságai kompenzálják a problémás felső szerelvényeket.

Hazai piacon másodkézből nehezen hozzájutható hajó annak ellenére is, hogy már igen régóta kapható itthon. Valószínűleg ez annak tudható be, hogy nagyon bevált az embereknek és nem akarják különösképpen eladni. Több hazai forgalmazó is árulja, viszont csak egy hazai beszállítója van. Érdemes vásárláskor odafigyelni az apró részletekre, mert én személy szerint is (és az ismeretségi körömben többen is) az tapasztaltuk, hogy bizony, néha kérdéses az új hajók hajótestének a minősége. Görbe a hajógerinc (emiatt húzni fog a hajó valamelyik irányba), indokolatlan horpadások vagy puklik vannak a hajó alján. Vásárlás előtt ezekre figyeljünk oda, mivel ezek a horpadások később sem rúgják ki magukat.

itt már látszik, hogy valami nem stimmel...
asszimmetrikus hajótest; görbe orr rész a rockerív végén
(ez sosem fog tudni egyenesen haladni)
első ránézésre
 jónak mondható Ysak





















asszimmetrikus hajótest;
fura horpadások befele

2 megjegyzés:

  1. Régóta terveztem egy Hosszabb PE tengeri vásárlását, mintegy 3 éve szerettem bele ebbe a sportba a vitorlázás után, adottságként ott a Balaton, de egy bizonyos félelem is volt bennem, az ilyen labilis jószágok iránt. Elsőre is szerepelt a listán a típus, de aztán óvatos duhaj lévén egy Dag Tiwok lett a befutó. Az tanuló hajónak kiváló volt a maga kellemes viselkedése és adottságai okán. Azonban hamar ” kinőttem”. Jött egy német Robbe, (ez meg is marad) gyönyörű, könnyű, gyors, de az én szerény képességeim és adrenalin igényem ezzel a típussal már nem egyeztethetők össze. Sík vízen és gyenge hullámok között nagyon élvezhető vele az evezés, jól lehet haladni, kényelmes és ott stabil is. Szóval visszatértem az eredeti tervemhez az Ysak –hoz. Nekem arra is kell, hogy amikor csak a szörfösök vannak kint a vízen akkor is ki tudjak menni,vagy a téli evezések. Nem tudom miért van ez, de hihetetlenül élvezem mikor egy hullámról szinte zuhanva vágódik a vízbe a hajó orra, alig látsz a felcsapódó permettől, a szél tépi a lapátot, de te haladsz, majd mikor megfordulsz szörfözve pillanatok alatt visszaérsz a kiinduláshoz, és kezded elölről. Hogy mindjárt meghalsz a fáradtságtól, azt csak akkor érzed, mikor a hajót próbálod kivenni a vízből….

    Guinnis

    VálaszTörlés
  2. A GPS szerint ebben az évben 460 km-et eveztem a Balatonon, főleg a Robbe-al. Nem tudom sok ez vagy kevés, de a tapasztalatom és tudásom innen van, amit leginkább autodidakta módon szereztem. A hajóval kapcsolatos véleményem ezen előzmények figyelembe vételével értékelhetőek. Mert gondolom nem mindegy, hogy valami Guru, vagy mint én, csak egy műkedvelő értékel valamit. Kb 8-10 alkalommal mentem vele, ez az utóbbi, amit a fórumra írtam már az volt amire szánom. Normál menetekre is alkalmas persze, kimondottan kényelmesnek, tartom, főleg, ha az enyémben kissé fapados ülést felturbózzuk. Valahogy olyan a kialakítása, hogy az én 179/65-ös méreteimre is tökéletes. Jó érzés beleülni, kiváló hajókontaktot lehet felvenni.
    Durva vízen már nem érzed a hátrányát annak, hogy hosszútávon ez a hajó inkább a 6,8-7,2 km/h –t mint a 8km/h- kedveli (nekem legalább is). Próbáltam a szeleket és úgy éreztem, ellen vagy oldalszélben is jól lehetett a hullámokkal szemben haladni. A próba során néhány hullám olyan magas volt, hogy a horizont szemmagasságban volt amikor a völgyben voltam, ez az extra és ehhez mérten voltak kisebbek, egyes viharjelzés volt a tavon.
    Kimondottan örültem, hogy a teljes hullámmal szembeni menetben, a hajó lebukott az egyik hullámról és a következő hullámot úgy vette, - nem tudok más hasonlatot - de mintha kerekeken gurult volna rá fel. Nem torpant meg, nem fúródott bele, még a látvány is élmény volt. A legtöbb vizet onnan kaptam, hogy amit a hajótest szétvágott, felfröccsent és a szél rám verte, nem emlékszem, hogy úgy igazából mellbe kapott volna, mint pl. a Tiwok esetében ez rendszeresen előfordult.
    Minden szélirányban próbáltam a haladást, nem okozott nehézséget, persze azért figyelni kellett, hisz tudjuk, hatalmas erő a szél és a víz együtt. Nem billent le a hullámról. Ez egy kormányos változat, direkt ezt vettem, mert technika ide vagy oda, durva hullámok között ez azért segíti a kényelmes haladást és a biztonságot is. Sokan hátrányként említik a felhúzott hajó végeket. Szerintem ez hullámos környezetben csak előny, nem elhanyagolva, hogy ez a forma szép is, így a hajó maga is szép!
    Azt tapasztaltam, hogy mivel mindkét vége fel van húzva, az extrém hajó és szél szögállást kivéve a szélnyomás nagyrészt kiegyenlíti egymást az elöl és hátul ható erő. A különbséget döntéssel, vagy mint az én esetemben még plusz kormánypöccintéssel korrigálni lehet, nem kell kínlódni az iránytartással. 30-40 métereket szörföztem vele, könnyedén lehetett tartani az irányt, leginkább a saját kormányt használtam mint a lapátot.
    Igazolva láttam, hogy kormányosat vettem, mert eddig a hátsó tárolóban lapult a szerkezet ugyanis a csendesebb vizeken a döntésre is azonnal reagált és feleslegesnek tűnt ez az egyébként zavaró és gyakran elakadó szerkezet használata.
    Nagyon biztonságban éreztem magam a hajóban és ezen menet után nagyon megszeretettem. Még a tengeri menet(ek) vannak hátra, de úgy hiszem ott sem fog csalódást okozni.
    A pakolásról nem tudok írni, mert néhány órát töltök a vízen, de az űrméretek impozánsak. A napi tárolót nagyon praktikusnak tartom és használom is. A lapátot viszont nem tudom hova tenni, mert a beülő előtt van ugyan neki hely, de a rögzítése nem megoldott ezen a szérián. A közelmúltban szerzett tapasztalatokat írtam le itt, most ott tartok, hogy rövidebb meneteken már több típust is kipróbáltam, de egy sem adta ezt az azonnali jó érzést, mint az Ysak.

    Guinnis

    VálaszTörlés