Garam túra
Fontos, általános információk a folyóról:
A Garam folyó (szlovákul: Hron) a Duna mellékfolyója. Az Alacsony-Tátrában ered, hossza 289 km. Alapvetően egy viszonylag keskeny folyóról van szó, de annál nagyobb sodrással rendelkezik. A folyó egész szakasza Szlovák területen folyik, majd Esztergommal szemben, a szlovák oldalon torkollik a Dunába. Felsőbb szakaszai túrázhatóak, középső szakaszai is evezhetőek, viszont itt már több zúgóval és kisebb vízierőművekkel van tarkítva. Az erőműveknél lehetőség van az átemelésre.
Csorogva is közel 10 km/h sebességgel lehet haladni. |
Alsó, utolsó szakasza a folyónak megfelelő vízállás mellett szintén jól evezhető, de itt is vannak zúgók bőségesen. Aki jártas valamennyire vadvízen, annak nem okoz gondod a kisebb zúgókon való átkelés. Aki viszont semmilyen ilyesmi tapasztalattal nem rendelkezik, az jobb, ha a parton átemel.
Mivel igen gyors sodrású a folyó, mindenképpen javaslom a mentőmellény viselését függetlenül attól, hogy néhol csak derékig ér a víz.
Zúgón való áthaladás |
Mivel nagy a sodrás, a vízhőmérséklete elég alacsony, így jobb elkerülni a bajt, ezért viseljünk mellényt! Aki a zúgókon is átmerészkedik, azoknak azért nem árt, ha visel sisakot is. Mégis csak nagy sziklák között közlekedik az ember. Legközelebb már én is felveszem :) (a szerk.)
Fontos megjegyezni, hogy nagyon gyors, változatos folyóról van szó, így kellő körültekintéssel és odafigyeléssel közlekedjünk rajta, mert hamar érhetnek minket meglepetések.
Jégmadár http://indafoto.hu/balu75/image/17607845-a22ea7e0 |
A folyó ezen szakasza, amit megeveztünk, több település közelében is elhalad, de egyikkel sincs közvetlen kapcsolatban. Hiába lehet néha hallani kisebb városi zajokat, egyszer sem találkozunk part menti házakkal, így sokkal érintetlenebb, vadregényesebb a vidék. Csak part menti horgászokkal lehet találkozni.
A környező falvakban, városokban szinte mindenütt beszélnek magyarul, még a falvak, városok nevei is ki vannak írva magyarul az utak mentén. Nem csoda, hiszen régen ez mind magyar terület volt. Még a horgászok is magyarul szóltak hozzánk...
Van, ahol beszűkül az útvonal. |
Javasolt kajaktípusok a folyóra:
- 3,5-től 5+ méteres kajakokkal könnyedén lehet közlekedni a folyón. A rövidebb hajókat az örvények sokkal könnyebben elcsavarják, de amilyen gyors a folyó sodrása, úgy is hamar irányba találja magát az ember :)
- Simán szóba jöhetnek még a kis vadvízi kajakok is, mert a zúgókon remekül lehet velük gyakorolni. Azt is meg merem kockáztatni, hogy megfelelő vízállás mellett akár vadvízi kezdő tanulópálya is lehetne ez a folyó.
- Nagyobb, felfújható raftok is talán elférnek 3 személyes méretig. Ennél nagyobb raftokkal már nem különösebben nagy élvezet lemenni a kis zúgókon, mert semmit sem érez bennük az ember :)
- Üvegszálas kompozit hajókkal viszont semmiképp ne vágjunk neki a folyónak, mert komolyabb sérüléseket okozhatunk bennük!
Na ide pl. nagyon nem javasolt az üvegszálas hajó! |
Úti cél:
Egy kedves barátommal, Emdzsível választottuk ki magunknak ezt a folyót. Budapesttől másfél óra autózással már elérhető volt a szlovák oldalon a beszálló.
Azért választottuk ezt az uti célt, mivel csak egy napunk volt evezésre, viszont olyan helyre akartunk menni, ahol még mi sem jártunk, és az ismeretségi körünkben is nagyon kevesen ismerték ezt a folyót.
Így végül, egy szombati reggelen felpakoltunk két polietilén tengeri kajakot az egyik autónkra és ketten, két autóval nekiindultunk Esztergomnak.
Pirossal jelőlve Zselíz. |
Mivel nem volt sok időnk az evezésre, így a folyó utolsó ~33 km-es szakaszát céloztuk meg. A tervben az szerepelt, hogy a két autóból az egyiket Esztergomban hagyjuk, majd a másikkal felvisszük mind a két hajót. Autót otthagyjuk, vízre szállunk, leevezünk a Dunára, majd egy kisebb felevezéssel újra Esztergomban vagyunk a másik autónál. Majd a végén a hajókat felpakolva visszamegyünk Szlovákiába az előző autóért.
A tervünket már Esztergomban borulni láttuk, miután komoly felhőszakadásban érkeztünk meg a városba, annak ellenére, hogy a meteorológusok csak késő délutánra ígérték a csapadékos időt. Végül egy cukrászdába beülve vitattuk meg, hogy mi legyen, majd a met.hu radarképeit megnézve végül úgy döntöttünk, hogy csak elindulunk az általunk kinézett beszálló helyre, mert mire felérünk, addigra elvonul a csapadékos idő. Jól döntöttünk. Mire felértünk a beszálló helyre az eső elállt, az égbolt kezdett felszakadozni. Jó reményekkel vágtunk neki a kalandnak.
Útvonal:
Beszálló helynek első körben Oroszka (POHRONSKÝ RUSKOV) települést néztük ki, de végül módosítottuk egy kicsit feljebb, így Zselíz (ŽELIEZOVCE) település lett a befutó, mivel nincs sokkal feljebb a folyó mentén, és a Google térképen is látható itt valamilyen nagyobbacska zúgó, amit meg akartunk nézni.
A nagyobbacska zúgó a partról nézve. |
és a vízről... |
A kis városka, Zselíz megközelítése elég egyszerű, mivel Esztergomban csak át kell kelni a Mária Valéria hídon Párkányba, majd pár kanyar után máris a 76-os számú főúton találja magát az ember. Ezen kell csak egyenesen menni, majd több települést elhagyva eljut az ember Zselízre.
Vízre szálló hely koordinátái:
hosszúság: 18°40'23.12"K
A vízre szálló helye megközelítése:
Policia feliratú tábla, utána jobbra kell fordulni. |
Irány a part! |
lehetőségünk nyílik arra, hogy megtudjunk fordulni, parkolni is tudjunk akár több autóval is.
A partszakasz mindenhol elég meredek és tele van nagyobb sziklákkal, így mindenképp több emberes a hajók lecipelésre a folyó partjára. Vízállástól függően lehetnek kavicsos partszakaszok is, de ha olyan időszakot fogunk ki, amikor igen magas a vízállás, akkor a sziklás részekről kell magunkat belevarázsolni a hajóba.
Itt kell lemenni a parti ösvényre. (mi itt most kifele jövünk) |
Érdemes a nagy zúgót is megnézni, mielőtt vízre száll az ember, mert elég jó látvány. Már az ösvényen befele autózva is elhalad mellette az ember, de közvetlenül, testközelből nézve még jobb látvány. Aki nem akarja magát vagy a hajóját nagyobb sérüléseknek kitenni, azoknak javaslom, hogy mindenképp a zúgó alatt szálljon vízre. Aki viszont rendelkezik megfelelő vadvízi kajakkal és tudással, annak ez a zúgó egy kis csemege lehet kapásból az elején.
Parti ösvény |
Szinte már pláza méretű parkolási lehetőség. |
A mi vízre szálló helyünk. |
A magas partfalról csak kötéllel tudtuk leereszteni a hajókat. |
Lent a parton azért már volt bőven hely. (vízállás: Kéméndnél: 133 cm) |
Útvonal a folyón:
Sok helyen szépen fölénk lógnak a fák. |
Érdemes a folyón mindig követni a fő sodor vonalat, mert ott biztosan nem fogunk megfenekleni. Vannak olyan belső ívek meg limányok, ahol jól járható vízállás mellett is simán bokáig ér csak a víz. Mivel elég vadregényes a táj, sok helyen találkozhatunk olyan partszakasszal, ahol a víz alámosta a partot, onnan meg teljes fák dőltek bele a vízbe. Ezekre érdemes odafigyelni, nehogy a nagy sodrás bevigyen minket egy ilyen akadályba.
Van, ahol túlságosan is! :) |
Ha nagyon bátrak vagyunk, akkor egyből a fő sodrásban haladva ezeken át lehet jutni, de ha kicsit is bizonytalanok vagyunk magunkban, a terepismereteinkben, akkor jobb előtte óvatosan közelebb merészkedni és megpróbálni feltérképezni, hogy merre érdemes lemenni. Vannak olyan helyek, ahol előtte partra tudunk mászni, és akár onnan megszemlélve az útvonalat már biztosabban vághatunk neki a zúgóknak. Fontos, hogy ha vízről közelítjük meg őket, akkor nagy körültekintéssel tegyük mindezt, mert ha már elkap minket a sodrás, akkor nagyon kínkeservesen lehet kimenekülni belőle. Ha ilyen szituációba kerülünk, akkor a lehető leggyorsabban kerüljünk bele a fő sodrásba kellő sebességgel és akkor hamar átjutunk rajtuk. Az a legrosszabb, ha az ember odamerészkedik szaglászni valamelyik szélén, aztán már nem tud elmenni onnan és a lehető legrosszabban járható részen bukdácsol keresztül a zúgón. Ez sem a hajónak nem tesz jót, sem a mi lelkivilágunknak :)
Egy rosszul vett zúgó. Na az a kő ott biztosan az utunkba lesz. |
A folyó nagyon változatos. Vannak részek, ahol egyik kanyar éri a másikat, de vannak nyugodt, pihentető, bámészkodós szakaszai is. Itt érdemes lazítani az evezésen - a víz amúgy is szalad velünk - és elmerenghetünk a vadregényes tájban, a madarak gazdag populációjában. Itt mindenki megtalálhatja magának azt, amit kereshet egy túrán. Vadregényes tájat; gazdag élővilágot; izgalmas, technikás zúgókat; kényelmes, pihentetős gyors csorgást.
Mintha nem is ugyanazon a folyón lennénk. |
Ha az az uti célunk, hogy visszaevezzünk Esztergomba, akkor erre a szakaszra spóroljunk az energiánkkal, mert itt kiérve a Dunára, egyből, igen erős sodrásban találjuk magunkat. Érdemes egyből jobbra fordulni és a part mentén evezni felfele, majd balra, a mellettünk levő kis fás homokpadokat elhagyva megcélozni keresztbe a magyar oldalt. Irányzéknak nagyon jól be lehet célozni az esztergomi bazilika kupoláját. Innen a torkolattól ~2,5 fkm-re van az esztergomi Prímás-sziget, ahol könnyedén partra tudunk szállni, és ide még az autókkal is könnyedén a part közelébe tudunk jutni a lebetonozott lejárón. Az egész túra során itt fent a parton tudjuk parkoltatni is az autóinkat a kijelőlt parkolóban.
Vagy mégis?! :) |
Mégis... |
Centizve, de éppen elférünk. |
A túránk adatai:
Táv: ~35 km
A túra során aktuális vízállás Kéméndnél: 133 cm (2014. augusztus 23.)
http://vizallasjelentes.hu/duna/vizugyi_adatok.html
Transzfer:
Esztergom - Zselíz autóút: ~45 perc, 34,6 km
Árnyas fák alatt |
Síri csend és nyugalom |
Úton hazafele... |
videó a túráról
Stock, van olyan beszállóhely, amitől lefelé már nincsenek zúgók? (sokszor szemeztem már én is a Garammal, egyszer meg is próbáltam a Dunáról felevezni rajta - na ez elég reménytelen, bár edzésnek valószínűleg kiváló lehet :D:D azóta azonban nem voltam rajta, bár a Csata melletti hídról már sokszor megnézegettem, hogy le kellene csurogni rajta...)
VálaszTörlésSzia!
TörlésCsata mellett a híd tövében pont jól vízre lehet szállni a belső íven a sekélyes részen. Csata alatt egy helyen van egy kis kavar a vízben, kb. a torkolattól felfele 1km-re. De az olyan számottevő, hogy nem nagyon érdemel még megjegyzést sem. Csata felett nem sokkal viszont van egy, ami már odafigyelést igényel, így azt már nem javaslom, ha zúgó mentes szakaszt keresel. Emdzsít is az alatt kellett kibányászni a part menti bozótosból, mert a zúgón lejövet bevitte a víz a víz fölé lógó sűrű ágak alá. És naná, hogy az Ysak felhajtott kormánya totálisan beakadt az ágak közé :) => kormány nélkül kell menni a Garamra :) A felevezést azt igen, el lehet felejteni :)
ok, köszi, ezt ki kell egyszer próbálnom :):)
TörlésHajrá! :)
Törlés